Maatschappelijk

De maatschappij waar wij tegenwoordig in leven is erg divers. In Nederland hebben wij veel verschillende religies, achtergronden en bijbehorende verhalen. Onze maatschappij is dus pluriform.

(CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek), 2018)

De bovenstaande grafiek van het CBS laat zien dat meer dan de helft van de bevolking niet kerkelijk gezinde is. Dit betekend echter niet dat er niks met zijn/haar religie word gedaan. Naar aanleiding van deze bevinding hebben wij er voor gekozen om een OBS op te richten. Iedereen in deze maatschappij is welkom op onze school. Onze vakdocenten voor levensbeschouwing zullen ook uitgebreid aandacht besteden aan het feit dat er veel verschillende religies aanwezig zullen zijn.

Wij vinden het belangrijk dat we de leerlingen goed opleiden voor de toekomst. Wij willen ons daarbij niet richten op het individualisme wat je tegenwoordig ziet, maar juist door goed samen te werken en samen een prettige samenleving te creëren, waar iedereen welkom is en iedereen geaccepteerd wordt zoals hij of zij is, ongeacht de achtergrond of religie. Onze waarden worden dus ook goed duidelijk tijdens de lessen, denk bijvoorbeeld aan: help elkaar als het nodig is, behandel een ander zoals jij ook behandeld wilt worden maar vooral ook elkaar accepteren zoals iedereen is en respecteer ook dat er verschillen kunnen zijn.

De kinderen van nu zijn de toekomst van later.