Onderbouw

Algemene leerdoelen:

De nadruk ligt op het wennen aan naar school gaan. Zo is er is veel aandacht voor regelmaat en rituelen. Het leren gebeurt bij ons spelenderwijs. Wij als school hebben verschillende ruimtes waarbij dit wordt gedaan. Zo kan een kind leren en spelen in kleine groepjes, in steeds een andere hoek van de klas.

Taal:

De kinderen leren nieuwe woordjes bijvoorbeeld bij het voorlezen, maar ook aan de hand van thema’s die ze in de klas bespreken. Denk aan ‘ziekenhuis’ of ‘reizen’. De kinderen in groep 1 oriënteren zich al een beetje op schrijven en lezen. Ze ontdekken bijvoorbeeld dat lezen iets heel anders is dan schrijven. Ze gaan aan de slag met letters en ontdekken bijvoorbeeld welke letters in hun eigen naam zitten. Zij kunnen vaak hun eigen naam al schrijven. Dit doen ze door de letters na te tekenen.

Rekenen:

Bij rekenen leren ze vooral om verder te tellen tot twintig. Ook wordt er op spelenderwijs gewerkt aan het herkennen van patronen en structuren. Oriënteren in de ruimte is ook een belangrijk aspect en wordt bereikt door middel van spelletjes.

Engels:

De kinderen leren verschillende woorden en kijken ook naar verschillende kinderfilmpjes. Wij als school hebben verschillende materialen die het leren extra gaat ondersteunen. In groep 2 breiden we dit uit. We lezen kinderboeken in het Engels voor.

Groep 2:

Algemene leerdoelen:

Onze school bereid de kinderen voor op rekenen en lezen in groep 3. Voor de late leerlingen stellen we samen met de ouders de vraag: doorkleuteren of niet? Spelen is nog steeds belangrijk.

Taal:

Wij proberen de woordenschat te vergroten door veel voor te lezen en te vertellen. Zo werken we ook aan het samenhangend vertellen. Ook beginnen ze met lezen.

Rekenen:

Bij rekenen tellen we tot twintig en weer terug. Ook beginnen ze met het leren verschillende over afstanden. Er wordt een begin gemaakt met de kennismaking met meetkundige begrippen als een cirkel en een driehoek.

Wereldoriëntatie in groep 1&2:

De leerlingen leren nog spelenderwijze bouwen en stapelen met allerlei materialen. Ze leren het verschil tussen begrippen als ‘vandaag’ en ‘gisteren’.  Ook wordt er veel aandacht besteed aan de sociale ontwikkelingen.