Klaslokalen

BSO - Kinderdagopvang

Het expoblok. Dit expoblok is geschikt voor het presenteren voor thema’s en werkstukken. Onder het blad zit een blok met lades die gebruikt kunnen worden door de leerlingen om hun spullen in op te bergen of waar (creatieve) materialen in opgeborgen kunnen worden.

Het speelhuis. Dit speelhuis staat in elk lokaal (BSO, kinderopvang en groep 1/2). Dit kan veel gebruikt worden voor themahoeken, maar ook als gewone speelruimte. Het is dus ook weer multifunctioneel.

In de BSO staat dit theater. Met dit theater krijgen kinderen letterlijk een podium om hun talenten te laten zien. Deze kan tijdens de schooltijden worden gebruikt door de groepen 1 en 2 voor dramalessen en/of spelactiviteiten.

In de kinderopvang vind je dit, voor kleine kinderen, ingerichte paradijs. Het lokaal is geïnspireerd door pedagoog Emmi Pikler. Het biedt veel uitdagende materialen voor de kleinste kinderen. Zo wordt er ook goed gekeken naar de veiligheid en het overzicht voor de medewerkers.

Klaslokalen groep 1 en 2

In deze lokalen (ook 1/2) is veel multifunctioneel materiaal. Bv. deze tafel. Hier kun je thematafels van maken maar ook vele spellen op spelen. Deze tafel prikkelt kinderen tot het sorteren, tellen en verzamelen van allerlei materialen op soort, grootte, kleur en vorm.

Deze sfeerwanden biedt een kleine rustplek voor een leerling, maar biedt ook ruimte om dingen te presenteren voor bijvoorbeeld de verschillende thema’s die in de klas behandeld worden.

Lokalen groepen 3 t/m 8

Voor de groepen 3 en 4 zie je hiernaast een voorbeeld lokaal. Hier zitten maximaal 4 leerlingen per groepje en vind je maximaal 5 groepjes in één klas. Er is heel veel ruimte voor instructies, kringgesprekken en bewegingsonderwijs. Alle kasten zijn functioneel en neutraal ingericht, zelfs onder de banken vind je nog extra opbergmogelijkheden.

Hier zie je een voorbeeld van klaslokalen voor de groepen 5 tot en met 8. Er is met opzet gekozen voor een in hoogte verstelbaar bureau voor de leerkracht. Zo kan de leerkracht flexibeler plaatsnemen voor de klas en wordt er ook gelijk gewerkt aan de lichamelijke uitstraling/houding. Elk groepje heeft maximaal 4 leerlingen. Er zullen dus maximaal 5 groepjes in één klas te vinden zijn. Elke stoel heeft een verstelbare voetensteun. Zo kan je deze goed afstemmen per leerling en hoef je maar één soort stoel te halen.

Het ICT / Drama lokaal

In dit lokaal is het eerste wat opvalt de Nureva Span Wall van 6 meter breed. Via deze interactieve muur maakt het lesgeven voor de vakken ICT en Drama makkelijk. Door dat je kan swipen op de muur, creëer je 60 meter werkruimte voor de leerlingen.

Voor het vak ICT houdt het in dat je hier online verbinding kan maken met de media en andere scholen. Je daagt leerlingen uit om nieuwe dingen te ontdekken. Leerlingen kunnen hier presentaties geven. De betrokkenheid van de leerlingen wordt hier goed vast gehouden door middel van boeiende thema’s die je op verassende wijze kan projecteren. Ook kan je hier mee vak overstijgende lessen aanbieden. Het vak mediawijsheid wordt hiermee ook goed gecombineerd.

Op de tweede afbeelding zie je de andere kant van het lokaal. Dit is meer gefocust op het vak drama. Zoals je ziet is hier veel ruimte beschikbaar en wordt het goed benut voor de dramalessen. De leerlingen hebben hier alle ruimte om zichzelf te zijn en gaan en staan waar ze willen.

Techniek lokaal

Op deze afbeeldingen krijg je een beetje een idee hoe het technieklokaal er uit komt te zien. Op alle tafels vind je een spoelbak met kraan en gaskraan. Hierdoor kunnen vele experimenten worden uitgevoerd. Het lokaal is ruimtelijk ingedeeld zodat er veel loopruimte is, wat zorgt voor extra veiligheid tijdens de praktijk lessen.

Hiernaast zie je leerlingen die aan het werk zijn met een van de vele beschikbare materialen die zich in het lokaal bevinden.

Het handvaardigheidslokaal

Zoals je op de foto hiernaast ziet is dit lokaal ruimtelijk opgesteld. Dit is om te zorgen dat de leerlingen zich vrij voelen om te doen wat ze willen. Ook kun je de tafels, die op wieltjes staan, makkelijk verplaatsen als je plek moet maken voor een groot project of een kleine expositie voor de ouders. De expoblokken zijn in dit lokaal ook weer terug te vinden waar de materialen makkelijk en overzichtelijk opgeborgen kan worden. De mogelijkheid tot opbergen bevind zich ook in de grote kasten in de klas.

De chillruimte

Om de kinderen even kort te laten ontspannen, bijvoorbeeld in de pauze als het regent of als ze alle opdrachten af hebben, kunnen ze naar de chillruimtes met toestemming van de leerkracht. Hier vind je onder andere een pingpongtafel en zitzakken.