Bovenbouw

Algemene leerdoelen groep 6, 7 en 8:

Bij de bovenbouw, groep 6, 7 en 8, bereiden we de kinderen voor op de toekomst en op het voortgezet onderwijs. De algemene leerdoelen worden uitgebreid fors uitgebreid in deze jaren.

Voor het vak taal word het belangrijk dat er veel geautomatiseerd word, de leerlingen moeten op een vloeiende manier teksten kunnen lezen en de regels van de taal goed kunnen toepassen.

De rekenvaardigheden worden, net als taal, fors uitgebreid. De leerlingen leren veel rekenen, vooral ook veel verhaaltjes sommen als voorbereiding voor de CITO toetsen.

Voor het vak wereldoriëntatie word veel gekeken naar de actuele nieuwsstukken. Ook de geschiedenis, aardrijkskunde en natuur & techniek vakken worden veel behandeld om de kinderen goed terecht te laten komen op het voorgezet onderwijs.

Praktische leerdoelen

Voor de klassen 6, 7 en 8 wordt er ook, naast de theoretische vakken, veel aandacht besteed aan de praktijk. De vakken die deze klassen in de praktijk gaan volgen zijn de volgende vakken met de leerdoelen:

• ICT: Bij ICT proberen we de leerlingen kennis te laten met de bestaande techniek zoals de computer en de basisvaardigheden die daar bij horen. Dit komt altijd van pas met het schrijven van een verslag of als je iets moet opzoeken op het internet. Waar we ook veel aandacht aan besteden is de opkomende techniek waar zij misschien later mee te maken kunnen krijgen en hoe de techniek zich ontwikkeld.
  • Techniek: De technieklessen zijn de lessen waarbij veel met de handen word gewerkt. Er kunnen verschillende projecten gedan worden of korte lessen. Denk hier bij aan scheikunde, natuurkunde en techniek als in houtbewerking of andere onderwerpen (knikkerbaan bouwen van papier).
  • Drama: Drama is ook een belangrijk vak. Tijdens de dramalessen leren de kinderen om te gaan met hun eigen emoties, maar ook met het inleven in een ander. Hierdoor bouwen de kinderen ook steeds meer zelfvertrouwen op.