Pedagogisch

Als school zijnde proberen wij een zo goed mogelijk pedagogische sfeer te creëren voor de leerlingen. Kinderen ontwikkelen zich namelijk optimaal in een fijne en veilige omgeving. Het is belangrijk dat een kind zelfvertrouwen heeft of dit opbouwt. Wij ondersteunen ze op verschillende manieren. Zo hebben wij regels die wij strikt hanteren. Denk bijvoorbeeld aan pestgedrag of discriminatie. Hier wordt hard tegen opgetreden. Een keer in de zoveel tijd word er ook aandacht besteed aan het pesten/discrimineren en de gevolgen hier van.

De leraren en het bestuur zijn nauw betrokken bij de leerlingen. Wij tonen interesse en doen dingen samen met de leerlingen. Ook worden moeilijke dingen soms direct uitgesproken in de les. Als er bijvoorbeeld een ruzie is geweest, word dit klassikaal besproken. Dit helpt om de leerlingen te laten inzien dat actief consequenties hebben. Op deze manier laten we ook zien dat het goed is dat dingen uitgesproken worden en dat je alles tegen de leerkrachten kan vertellen wat je dwars zit. Dit helpt weer voor het creëren van een veilige en gestructureerde omgeving.

Voor een goede pedagogische sfeer hebben wij ook verschillende vakmensen op school rond lopen. Zo is er iemand aanwezig die begeleidt bij dyslexie en dyscalculie, een pedagoog, een logopedist en een IB’er.

Didactisch

Wij verkiezen kwaliteit boven kwantiteit op de Toekomst. De klassen zullen daarom niet te groot worden. Zo heeft de leerkracht zicht op de klas en kan hij/zij iedereen individueel goed ondersteunen.

De lokalen zijn op zo’n manier ingedeeld dat er een ideale leeromgeving ontstaat. Er wordt veel gewerkt met kleur en een doelenmuur. Het is belangrijk dat de leerlingen de 21-eeuwse vaardigheden goed leren. Denk hierbij aan ICT, maar ook aan techniek en drama. Daarvoor hebben wij vaklokalen met een vak docent. Zo proberen wij het optimale uit de leerlingen te halen.

• ICT: Bij ICT proberen we de leerlingen kennis te laten met de bestaande techniek zoals de computer en de basisvaardigheden die daar bij horen. Dit komt altijd van pas met het schrijven van een verslag of als je iets moet opzoeken op het internet. Waar we ook veel aandacht aan besteden is de opkomende techniek waar zij misschien later mee te maken kunnen krijgen en hoe de techniek zich ontwikkeld.
  • Techniek: De technieklessen zijn de lessen waarbij veel met de handen word gewerkt. Er kunnen verschillende projecten gedaan worden of korte lessen. Denk hier bij aan scheikunde, natuurkunde en techniek als in houtbewerking of andere onderwerpen (knikkerbaan bouwen van papier).
  • Drama: Drama is ook een belangrijk vak. Tijdens de drama lessen leren de kinderen om te gaan met hun eigen emoties, maar ook met het inleven in een ander. Hierdoor bouwen de kinderen ook steeds meer zelfvertrouwen op.

Deze vakken worden echter niet allemaal in een week gegeven. De ene week zullen ze ICT hebben, de andere techniek, en de laatste drama. Drama word echter zo nu en dan ook opgepakt door de eigen leerkracht in de klas door middel van spellen.

Gebruik van chromebooks en tablets

Op de Toekomst streven wij er naar om zo veel mogelijk vakken ouderwets met boeken en schriften te doen. Dit is puur om de motoriek en schrijfvaardigheid van de leerlingen goed te kunnen onderhouden. Als de leerlingen klaar zijn met de taken mogen ze verdieping gaan doen op de tablet/chromebook. Dit is voor elk vak mogelijk. Mocht het nodig zijn dan vertelt de leerkracht wat de leerling moet doen. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen als een leerling extra ondersteuning nodig heeft voor een vak en dit op spelenderwijs extra wil aanleren.

Nieuwe vakken en een nieuw systeem

Wij werken bij de Toekomst met nieuwe vakken en een nieuw systeem. De nieuwe vakken worden aangeboden in de groepen 6, 7 en 8.

Één van deze vakken is Mediawijs. Dit vak zal om de week worden aangeboden, met aansluiting naar het vak ICT. Tijdens mediawijs leren de leerlingen de in en outs van de media. Ze leren hoe ze de verschillende accounts goed kunnen afschermen tegen bijvoorbeeld hackers en wat de gevaren van Social Media en het internet zijn. Aansluitend met ICT leren ze dan ook de basisvaardigheden op de computer. Denk hier bij aan Word en PowerPoint.

Het andere vak is compassie. Tijdens compassie kijken we naar de leerlingen en wat hun talenten en passie zijn. Één keer per week (de vrijdag middag) bieden wij verschillende vakken van verschillende beroepen aan. Per blok bieden wij drie vakken aan waar de leerlingen uit kunnen kiezen. Zo ontdekken zij wat hun passie is en waar ze goed in zijn. Dit kan ze ook helpen om op het Voortgezet Onderwijs een vakkenpakket te kiezen. Af en toe kunnen er gast lessen gegeven worden door mensen die het beroep uitvoeren of dat hebben gedaan. Ook gaan we één keer met groep 8 naar de middelbare school om te kijken hoe dat er daar aan toe gaat.

Maak jouw eigen website met JouwWeb