Starten op de toekomst

Dan komt het moment dat uw kind opnieuw moet wennen: de stap naar de basisschool. Wij zorgen ervoor dat ook deze stap zo gemakkelijk mogelijk verloopt. We observeren iedere peuter in de dagopvang op welbevinden en ontwikkeling. Deze observaties delen we in een overdrachtsprocedure om de overgang zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen.

Het voornaamste doel van de observaties en de procedure is om de zorg en de ontwikkeling van het kind continu te waarborgen. De overdracht is tegelijk een leidraad bij het eindgesprek met De Toekomst en het startgesprek op de basisschool. Het resultaat van onze observaties helpt bij het vormgeven van het vervolg van de ontwikkeling.

Gelijkwaardigheid, respect voor elkaar, en vertrouwen zijn onze, door alle medewerkers onderschreven waarden. Dat maakt het logisch om elkaar elke dag weer naar de bedoeling van ons centrum  te vragen: ‘Waarom doen we dit, en is het goed voor de kinderen’?

Gedeelde verantwoordelijkheid

We kiezen ervoor om kinderen een basisstructuur en veiligheid te bieden in stamgroepen. Om onze visie, meedoen voor alle kinderen, mogelijk te maken is de samenwerking en de verbinding tussen collega’s van de partners voorwaarde. We organiseren dit door collega’s van alle partners op basis van de leeftijd van de kinderen waarmee ze dagelijks werken, te verbinden in clusters.

Het werken in clusters (onderbouw, middenbouw, bovenbouw) koppelt alle aanwezige mensen en hun kwaliteiten aan elkaar. Het is een manier om met alle partners gezamenlijk en gedeeld verantwoordelijk te worden voor projecten en activiteiten. We leren hierdoor informeel van elkaars ideeën en werkwijzen, en leren elkaars taal spreken.